26 juni 2019
Bohemian Birds Group heeft een half miljoen euro opgehaald bij een aantal reislustige investeerders met een achtergrond bij Bain, Booking.com en McKinsey. Ook Rooth-Invest heeft geïnvesteerd in de reisorganisatie. De ambitie van het bedrijf is om marktleider te worden in incentive- en studentenreizen in de Benelux. Het geld zal worden gebruikt voor het verder ontwikkelen van het product, marketing en sales en uitbreiding van het team.
De Nederlandse tour operator werd in 2014 opgericht door Michiel Stoffels, Duco Vermeulen en Jasper Mutsaerts met de missie om 100.000 mensen te helpen met het legen van hun bucket list. Bohemian Birds Group werd in de beginfase gefinancierd door 161 crowdfunding investeerders en opereert inmiddels wereldwijd. In 2020 verwacht het bedrijf door de barrière van €10 miljoen omzet te gaan. Michiel Stoffels (CEO): “Wij gaan ons de komende jaren focussen op de groei in incentivereizen. We merken dat steeds meer bedrijven een jaarlijkse reis plannen om hun personeel te blijven inspireren en binden aan de organisatie. Wij ontzorgen bedrijven van A tot en met Z zodat zij zich kunnen focussen op waar ze goed in zijn. Op termijn overwegen we om ook buiten de Benelux actief te zijn. Echter willen we ons de komende drie jaar nog volledig richten op de Nederlandstalige markt, waar nog heel veel te winnen valt.”
In de Benelux wordt naar schatting circa €200 miljoen per jaar uitgegeven aan incentivereizen. Dit segment binnen de reisindustrie is zeer gefragmenteerd en wordt verder gekenmerkt door spelers met een traditionele marketing & sales aanpak. Jasper Mutsaerts (Chairman): Door middel van de laatste growth hacking technieken in combinatie met een proactieve offline sales aanpak willen we zo veel mogelijk bedrijven helpen met de organisatie van onvergetelijke reizen voor hun medewerkers. We zijn erg blij dat we met deze investeringsronde niet alleen kapitaal, maar ook relevante kennis aan boord hebben gehaald over de (digitale) reisindustrie. Onze investeerders hebben echt een passie voor reizen.”
Een van de investeerders is Otto Verhage (partner Bain); zelf een fervent reiziger. Zo stond een zeilreis rond de wereld ooit op zijn bucket list. Otto: Het is fantastisch om via deze investering zo veel mogelijk mensen te helpen met het afvinken van hun bucket list. Daarnaast zie ik de mogelijkheid om uit te groeien tot een toonaangevende reisorganisatie met €100 miljoen omzet. Een andere investeerder is Elisabeth Stevens (voormalig Director Booking.com); ze hielp Booking.com opschalen van 300 naar 18.000 medewerkers en nam onlangs deel aan een “Women Leaders” expeditie in het Himalaya gebergte met als doel om zonnepanelen te installeren bij een community dat nog geen elektriciteit had. Elisabeth: “Ik deel graag mijn ervaringen in de travel industrie met jonge bedrijven”. Jelle Postma (partner Blooming & Booming): “Voor mijn werk ben ik regelmatig in Afrika en met ons VC fund zitten we in Amsterdam, Berlijn en New York. Met deze investering realiseren we onze ambitie om zeer internationaal te ondernemen. Verder zien we veel potentie in het opschudden van de incentivemarkt.”
De investering van Rooth-Invest is een vervolg op een eerdere kennismaking met de reisorganisatie via crowdfunding. Laurens Beelen: “Ik heb het bedrijf heel goed leren kennen via mijn crowdfunding activiteiten en nu was hét moment om met Rooth-Invest in te stappen om de onderneming verder te laten groeien en innoveren”.
Zie ook www.bohemianbirds.com