Nieuws

« Terug naar overzicht

Instagrammuseum Youseum haalt 3 miljoen euro op

4 januari 2022

Youseum heeft in een investeringsronde 3 miljoen euro opgehaald. De investering is afkomstig van bestaande en nieuwe angel investeerders en private equity. Het nieuwe kapitaal gaat Youseum gebruiken om sociale media musea te openen in Europa. De eerste internationale locaties zullen begin 2022 opengaan in Duitsland en Zweden.

Youseum heeft momenteel twee locaties in Nederland. De eerste locatie opende in 2019 als pop-up museum in Amsterdam. Hoewel de eerste lockdown niet lang na de opening werd afgekondigd, trok Youseum in het eerste jaar 75.000 bezoekers. In juni vorig jaar ging de tweede locatie open in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam.

Koen Derks, oprichter van Youseum, haalde zijn inspiratie voor de opening van een dergelijk TikTok- en Instagram-museum uit New York, waar hij jarenlang als bankier werkte. Daar waren al diverse pop-up musea gericht op het maken van creatieve foto’s en video's om die te delen op platforms als Instagram en TikTok. 

“In een tijd waarin jongeren de behoefte hebben om online te delen wat zij offline meemaken, versmelt Youseum deze beide ervaringen. Dit doet Youseum door bezoekers mee te nemen op een interactieve tour door experiences die specifiek zijn ontworpen om content te creëren voor social media-kanalen”, zegt Derks. 

Joep Heusschen, COO en mede-oprichter: "Zie het als de ultieme artistieke speeltuin voor volwassenen. Wel willen we meer bieden dan alleen een offline speelervaring. We nodigen bezoekers uit om na te denken over de rol van sociale media in ons dagelijkse leven."

Derks gelooft dat sociale media een blijvertje zijn. “Mediums als Instagram en TikTok zullen misschien worden vervangen door nieuwe platforms, maar online delen wat we meemaken is een trend die blijft.”

De nieuwste Youseum-locaties zullen worden geopend in Westfield CentrO te Oberhausen en in Westfield Mall of Scandinavia te Stockholm.

Youseum laundry rs